... rowerowa. Nierzadko towarzyszyły nam stare, nierówne płyty, które w praktyce dyskwalifikują osoby z grup defaworyzowanych - rodziny z małymi dziećmi na rowerach, rodziców z przyczepkami rowerowymi, ale również osoby starsze i niepełnosprawne. Wszystko dlatego, że za wytyczeniem bardzo atrakcyjnej krajoznawczo trasy Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo nie poszły prace związane z udostępnieniem go szerszej grupie odbiorców. Pięknymi krajobrazami Wysoczyzny Elbląskiej na szlaku Green Velo cieszyć się więc mogą wciąż tylko ci sprawni i silni turyści rowerowi, dobrze radzący sobie z marnymi nawierzchniami. Betonowe płyty na szlaku rowerowym Green Velo Pod pałacem ostatniego cesarza Niemiec w Kadynach Pięknym miejscem jest zespół pałacowo-folwarc...

Leśny odcinek Green Velo na Wysoczyźnie Elbląskiej
... nie warto zarezerwować również w Rybinie. Już pod koniec XIX wieku wieś była tak istotnym dla Żuław węzłem transportowo-komunikacyjnym, że dorobiła się trzech oryginalnych mostów - dwóch drogowych i jednego kolejowego. Mosty drogowe powstały w latach 30. poprzedniego stulecia - to niewielkie zwodzone konstrukcje przerzucone przez wody Szkarpawy i Wisły Królewieckiej. Ciekawszym od nich jest jednak jedyny w Polsce, wciąż czynny, obracany - ręcznie! - most kolejowy. Został zbudowany w 1905 roku, gdy Żuławy Wiślane były częścią Królestwa Prus. Jedno przęsło jest nieruchome, a drugie - obracane, o długości aż 43 metrów - odpowiednim ustawieniem umożliwia przejazd pociągów przez Szkarpawę. Kolej tu operująca jest również wyjątkowa - to wąskotorowa Ż...
Przeczytaj wszystko: Rowerem wokół Zalewu Wiślanego. Szlaki rowerowe EuroVelo 10, R10 i Green Velo.