... ruktury kolejowej, z których dzisiaj z powodzeniem korzystają turyści rowerowi. Tymi najefektowniejszymi są XIX-wieczne tunele wykute w alpejskich skałach, których w różnym kształcie między Brenner a Bolzano jest nawet kilkanaście. Wszystkie są oświetlone, przeważnie kilkusetmetrowej długości i z asfaltową nawierzchnią, zajmującą mniejszą część powierzchni tunelu. Po drodze trafiają się również dawne przystanki kolejowe, które jednak często - szczególnie te położone dalej od dzisiejszych miasteczek - są w dość smutnym stanie. Szkoda, bo odnowione mogłyby stanowić piękną pamiątkę i podkreślać pokolejowy charakter szlaku. Miłośnicy kolejowych klimatów bez problemu dostrzegą też inne dawne kolejowe budynki, mosty, znaki kolejowe, sygnalizatory ...

Widok z wagonika kolejki linowej w Południowym Tyrolu
... e Dodici - Zwölferturm, 46-metrowa kamienna wieża z XV wieku, pod którą przebiega główny miejski deptak. Warto zatrzymać się w Sterzing na dłużej, by zwiedzić XV-wieczny ratusz i muzeum z fragmentami ołtarza autostwa XV-wiecznego rzeźbiarza, Hansa Multschera, a może też muzeum miejskie opowiadające o dziejach Vipiteno. Po wszystkim można przysiąść w jednej z pasticerii, by uzupełnić spalone kalorie i znów poczuć smak klasycznego włoskiego espresso. Torre delle Dodici - symbol Vipiteno Południowy Tyrol to zamki i twierdze Właśnie w okolicy Sterzing na zboczach naszej doliny zaczynamy coraz częściej dostrzegać górujące nad okolicą zamki. Tuż za granicami miasta, na skale na prawym brzegu rzeki Isarco, stoi zamek Reifenstein, uważany za najlepiej zacho...
Przeczytaj wszystko: Południowy Tyrol - północne Włochy na rowerowe wakacje.